ידידותי ללהט"ב

הטיפולים ניתנים גם בוידאו

חיפוש

אלימות מינית כלפי גברים בזמן מלחמה

Getting your Trinity Audio player ready...
זמן קריאה: 3 דקות

דברים עמומים, טבעם להיתקל במכשול ולא להצליח לעבור אותו. גברים, מייצגים את המגדר שלהם, כמעט רק מעצם היותם חלק מהציבור הגברי. פגיעה מינית בגברים, לרוב מקבלת תת ייצוג בכל מה שקשור לייצוג המגדרי ולזהות שלו.

תת הייצוג, מתבטא בעמימות, דבר שבסופו של דבר מוביל להיתקלות במכשול, ליפול ולשאת בתוצאות הקשות. במילים אחרות, גברים שמודעים באופן חלקי, או כמעט לא מודעים למשמעות הפגיעה המינית, איך הם יוכלו להתמודד איתה?

במיוחד כשהם עוברים תקיפה מינית, חווים המשברים שבאים לרוב בעקבותיה, לרוב לבד ובבדידות. מה קורה בזמן מלחמה ומשבר מתמשך?

המלחמה האחרונה שהתחילה באוקטובר 2023, אינה נגמרת. היא יצרה משבר חברתי ואישי. במהלך משבר חברתי, הפרט נוטה להיבלע. עולמו האישי, נעלם בתוך מיליוני עולמות אישיים אחרים, שמאכלסים את המדינה.

התמודדות עם השלכות של פגיעה מינית בזמן משבר מתמשך, עלולה להיבלע בתוך הכאוס הכללי. איך אפשר להתרכז בעצמי, כשכולם מתפרקים מסביב?

התמודדות גברית עם משבר, מה המפתח ליציאה ממנו?

תילי תילים של מילים, משפטים ומאמרים נשפכו על כך. מה נותר לי להדגיש?  

משבר הוא בין השאר, תגובה לרגשות שליליים שנוצרים סביב מושא המשבר. אני סבור, מתוך הניסיון הטיפולי שלי, שגברים ממעטים להתמודד עם משברים, באמצעות עבודה עם הרגשות הקשים שנוצרים בתוכם.

אני בוחר במאמר זה, להתרכז במפתח ליציאה ממשבר והוא חיבור לרגשות השליליים ועבודה איתם. נכון שנאמר על גברים, שהם לא מחוברים לרגשות לא מבטאים אותם. אבל זה לא כל הסיפור.

משברים וטראומות מתמשכים, מביאים איתם הצפה רגשית חוזרת ונשנית, הן כתוצאה של טראומה מינית והן מתוך טראומה של מלחמה. מראות, ריחות, קולות וטעמים פולשניים. חלומות בהקיץ, מגע אגבי ועוד. רגשות שליליים שמתעוררים, ללא הזמנה, במהלך השגרה הם קשים ובלתי נסבלים.

המון נאמר בזמן המלחמה הלא נגמרת, על טראומה ועל השלכותיה. מה עם שילוב של טראומה מינית בעבר, עם התמודדות של כניסה לממ"ד בעקבות אזעקת אמת, בבית?

העבודה עם המפתח הוא לזהות רגשות, למפות איזה רגש מתעורר. מתי, בעקבות מה? האם יש לכך הסבר? מה המשמעות של הרגש הקשה? מה קורה בגוף? אילו מחשבות מתפתחות? אילו פחדים וחששות מתעוררים?

חשוב לתת משמעות לרגשות. "לחבק אותם", על אף חוסר הנעימות שבדבר. המשמעות, היא אחד הכלים לעבד את הרגש השלילי. ישוב לחבר אותו לאותות המצוקה הגופניות והמחשבתיות.

הבנת הרגשות האישיים, היא לא פחות חשובה מהבנת הרגשות של הזולת. ככל שתלמד להבין את העולם הרגשי של הזולת, כך העולם הרגשי שלך, יהיה לך נגיש יותר. קשה מאוד להתבונן מהצד על עצמך, לעומת להתבונן מהצד על אדם אחר.

לכן, גברי או נשי ככל שהתפיסה תהיה, העבודה עם הרגשות השליליים, היא אחד המפתחות לצאת ממשברים. גם אם "זה לא גברי" לעבוד עם רגשות, למעשה זו הגבריות במיטבה. לגעת בקושי, לחבק את הכאב ולהיות איתו.

להתמודד, להשקיע, לחבק ולרכך. כן, רוך גברי, הוא איכות שיש לכל גבר. זו איכות, עם עוצמות אדירות לריפוי ולמגע אנושי. חיבור לרגשות שליליים, למשל בזמן אזעקה בממ"ד. אזעקה שעלולה להפגיש עם הטראומה המינית ועם הסכנה לחיים, שמביאה איתה האזעקה.

מגע עם הרוך הגברי שלך, יוכל לחבר אותך, בשעת המשבר עם העוצמות שלך. עם הכוחות ועם ההיזכרות שיש תקווה, גם כשהיא לא נוכחת. גם כשהיא מסתתרת מאחורי הפינה.

המפתח הראשון להתמודדות עם משברים הוא להתחבר לרגשות השליליים ולעבד אותם בעזרת הרוך הגברי שנמצא בך.

איך לשלב החלמה מטראומה מינית עם מלחמה מתמשכת?

המלחמה גובה קורבנות רבים בנפש ובגוף. היא קוטפת חיים ומפילה משפחות להתמודד עם אובדן ועם אבל. היא מחלחלת לכל סדק בקיר וברצפה. כמו נוזל שמחפש לאן להיכנס, לאן לחדור ולאן לחלחל. היא מטביעה את מה שהיה, עד שחייבים להרים את הראש, לנשום ולחזור לחיים.

בהנחה שאתה מתמודד עם טראומה מינית ונקלעת לשביעי באוקטובר. תוך רגע, השגרה נעלמה והעולם התהפך. יכול להיות, שהדבר היה דומה לאירוע הפגיעה. תוך רגע השגרה נעלמה והעולם התהפך.

יכול להיות שהיית בשגרת החיים שלך בעוטף, אולי במסיבת הנובה, אולי בצבא, אולי בבית עם המשפחה, אולי…

היית בשלב מסוים בחיים עם ההשלכות של הטראומה המינית ופתאום, שוב העולם מתערער. לא רק אצלך, אלא גם אצל כולם. אבל וזה אבל גדול, לא כולם מתמודדים עם טראומה מינית. כמה כוחות נותרו? כמה סביבה תומכת אפשר לגייס?

הרבה גברים נוטים "להתארגן מהר". להשאיר את ההתמודדות עם הטראומה המינית "לאחר כך", כשיתאים, כשיגיע הזמן, ש… אולי…

אני מציע לשלב כוחות ואתגרים. התמודדות עם טראומה מינית ומלחמה מתמשכת, יכולה להיות הזדמנות. אפשר לאתר מרכיבים דומים מהטראומה המינית, לאילו של הטראומה מהמלחמה. לחבר בין המרכיבים, למפות אותם ולחקור איך הם מתנהלים בשגרת החיים.

אפשר וחשוב להתמודד עם שתיהן, ביחד. יש לטראומה מינית מאפיינים יחודיים, אחד מהם הוא אלמנט הסוד. לעומת זאת, מלחמה היא אירוע ציבורי. לפעמים ההקשר החברתי מבלבל. תגובות לטראומה מינית יכולות להיות דומות ואף זהות לתגובות קרב, צבאי וגם אזרחי.

ההקשר החברתי, הוא אחד הקשיים הגדולים ביותר. בעוד שתגובות קרב זוכות ללגיטימציה ולהכרה מהציבור, תגובות לטראומה מינית נצבעות פעמים רבות בהקשר שלילי. עבודה אישית על התגובות ועל ההתמודדות, יכולה לצלוח את התיוג השלילי שמגיעה מהסביבה.

המסע הוא להתמודד עם שתי הטראומות ועם ההשלכות שלהן.

דילוג לתוכן